Ravintolaan menemisen ei pitäisi olla este terveellisessä ruokavaliossa pysymiselle. Tämä kuitenkin vaatii hiukan oma-aloitteisuutta henkilöltä, sekä tietoa ja päämäärätietoisuutta pysyä tavoitteissaan. Nykyään kuluttajalla, eli asiakkaalla, on kuitenkin valta hyvin pitkälle, kun sitä vain osataan käyttää.

Vaadi terveellisiä vaihtoehtoja

Nykyään ravintolat ovat varautuneet myös vaativampiin asiakkaisiin ja tämän takia ravintoloissa osataan täyttää myös haastavia vaatimuksia. Erityisesti paistetut tuotteet voi hyvin saada vaihtoehtoisesti myös grillistä ja ranskalaisten perunoiden sijasta voidaan nauttia annos vihanneksia. Lihan määrä voidaan pyytää pienemmäksi ja puolestaan salaatin koko suuremmaksi. Tärkeintä on että asiakas itse tietää mitä haluaa ja miten tämä tulee valmistaa.

Vihannesten triplaaminen

Usein vihannekset ravintoloiden annoksissa ovat kuin koristeena, hiukan raastettua porkkanaa ja lusikallinen salaattia. Jo ruokaa tilatessa on hyvä pyytää tarjoilijaa tuomaan kolmin- tai nelinkertainen määrä vihanneksia, vaikka ylimääräistä maksua vastaan.

Tarkista miten ruoka tehdään

Pelkästään ruokalistaan ei kannata luottaa, sillä terveellisemmätkin vaihtoehdot ruokalistan mukaan, voivat sisältää rasvaa ja sokeria liikaa. Luotettavinta on kysyä miten ruoka on valmistettu ja esimerkiksi onko valmistuksessa käytetty voita tai öljyä.

Tilaa alkupaloja

Alkupalojen joukosta löytyy usein pieniä annoksia, jotka ovat terveellisiä, kevyitä ja vähärasvaisia. Joissain ravintoloissa ruokien kalorimäärät ja ravintoarvot on ilmoitettu listassa. Tämä tietenkin auttaa sopivan ruoka-annoksen valitsemisessa.

Vähähiilihydraattiset huijaukset

Jotkut ravintoloista ovat lähteneet mukaan terveysvillityksiin ja tarjoavat suuret määrät vähähiilihydraattisia ruokia. Toisin kuin voisi ajatella, se ei kuitenkaan tarkoita että annokset sisältävät vähän kaloreita.

Jaa pääruoka

Jo ennen kuin pääruoka tuodaan pöytään, on hyvä puolittaa se. Pääruoka voidaan jakaa jonkun kanssa seurueesta, tai vaihtoehtoisesti siitä voidaan pyytää puolet mukaan kotiin vietäväksi. Näin ei tule ahmittua liikaa, eikä ruokaa mene kuitenkaan hukkaan.

Salaatti ensin

Ennen pääruuan tilaamista kannattaa tilata ensin salaatti, sillä tämä vähentää nälkää huomattavasti, tai voi jopa toimia kokonaisena annoksena. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että listalta voidaan valita mikä tahansa salaatti. Majoneesia, pastaa, pekonia ja muita herkkuja sisältävät salaatit ovat juuri niin terveellisiä kuin miltä kuulostavatkin, eli näihin ei tule sortua. Vihannekset, salaatit ja kevyt marinadi, tai salaattikastike, ovat terveellisin vaihtoehto täyttämään vatsaa ennen pääruokaa.