Ulkona syöminen on sekä hauskaa, että sosiaalista toimintaa, mutta se liitetään usein epäterveellisiin ruokavalintoihin ja ylensyömiseen. Näiden vinkkien avulla ulkona syödessä pysyvät terveelliset elämäntavat mielessä, eikä sosiaalista elämää tarvitse uhrata pelkästään ruokavalion takia.

1. Lue ruokalista ennen ravintolaan menemistä

Jos ravintola on uusi tuttavuus, kannattaa siihen tutustua ennen vierailua. Tämä onnistuu usein internetin avulla ja näin voidaan välttyä epäterveellisiltä valinnoilta, joihin usein sorrutaan houkuttelevien kuvien ja mainosten ansiosta. Varsinkin nälkäisenä esimerkiksi avoimessa grillissä tirisevä pihvi voi hyvinkin saada itsekurin pettämään ja terveellisen ruokavalion unohtumaan. Valitsemalla etukäteen syötävä annos vältytään myöhemmin kaduttavilta päätöksiltä.

2. Syö välipala ennen ravintolaa

Terveellisen välipalan nauttiminen juuri ennen ravintolaan lähtemistä estää sen, ettei ravintolaan mennä nälkäisenä ja täten tilata liikaa ruokaa. Vähäkaloriset, korkean proteiinipitoisuuden omaavat välipalat, kuten jugurtit, saavat olon helpommin täydeksi.

3. Juo vettä

Veden juonti ennen ruokailua ja sen aikana on erittäin tärkeää, varsinkin jos sillä voidaan korvata sokereita sisältävät juomat. Kun juodaan limuja tai muita sokeria sisältäviä juomia, saadaan paljon turhia kaloreita kehoon, kuten myös sokeria, jota tulisi välttää. Useiden tutkimusten mukaan ne henkilöt jotka olivat laihdutuskuurilla ja joivat puoli litraa vettä ennen ruokaa, laihtuivat yli 40 % enemmän kuin muut henkilöt.

4. Tarkista miten ruoka valmistetaan

Sillä miten ruoka valmistetaan, on suuri merkitys siihen kuinka paljon kaloreita ruuassa on. Ruuat jotka on höyrytetty, grillattu, savustettu tai paahdettu, ovat usein vähärasvaisempia ja näin ollen niissä on vähemmän kaloreita. Sellaisia ruokia, jotka on paistettu pannulla, friteerattu, tai haudutettu, tulee välttää, sillä niissä on usein runsaasti rasvaa ja paljon kaloreita.

5. Syö ruoka rauhassa

Kun keskitytään ruokailuun kokonaan, pystytään tekemään tietoisempia päätöksiä. Mauista kannattaa nauttia hitaasti ja tunteella, jolloin myös ruokailu on miellyttävämpi kokemus. Tämä johtaa terveellisempiin valintoihin, estää ylensyömistä ja auttaa kehittämään itsehillintää.

6. Tilaa ruoka ennen muita

Muiden ihmisten vaikutus omiin valintoihin on usein huomattava ja sosiaalisissa tilanteissa ihmiset pyrkivät matkimaan muita tiedostamatta, eikä ruokaileminen ole poikkeus. Ihmisten valinnat ravintoloissa ovat paljolti kiinni siitä seurasta, kenen kanssa ravintolassa syödään. Joten jos kyseessä on ruokailu isommassa ryhmässä, jotka todennäköisesti tilaavat vähemmän terveellisiä vaihtoehtoja, kannattaa oma ruoka tilata ensin.