Unen ja urheilun lisäksi terveellinen ruokavalio on tärkeimpiä tekijöitä ihmisen hyvinvoinnin rakennuksessa. Terveellinen ruokavalio ei ainoastaan saa oloa hyväksi, vaan sillä on lukuisia fyysisiä etuja. Koska ruuat antavat raaka-aineet kehon toiminnoille, on selvää, että hyvä ruoka kannustaa optimaaliseen toimintaan. Syömällä monipuolisen valikoiman terveellisiä ruokia, kuten vihanneksia, hedelmiä, hyviä proteiineja ja kokojyvätuotteita, voidaan maksimoida terveydellinen hyöty.

Sairauksien estäminen

Terveellinen ruokavalio estää useita kroonisia sairauksia ja joidenkin tutkimusten mukaan se voi jopa ennaltaehkäistä syövän syntymistä. Ruokavaliolla tiedetään olevan vaikutus esimerkiksi diabetekseen, sekä ylipainoon, mutta se voi vaikuttaa myös Alzheimerin taudin syntymiseen. Oikea ruokavalio antaa kehon puolustusjärjestelmälle ne raaka-aineet, joita se tarvitsee taistelussa useimpia tauteja vastaan.

Terve sydän

Korkea verenpaine voi johtaa sydänkohtaukseen ja ennenaikaiseen kuolemaan. Ruokavalio joka sisältää kokojyviä, kalaa, pähkinöitä, sekä siipikarjaa, on parhaita mahdollisia, sillä punaisen lihan, rasvojen, herkkujen ja sokeristen juomien jättäminen ennaltaehkäisee sydänkohtauksen syntymistä. Suola ja natrium määrät ovat myös iso tekijä sydänsairauksien kanssa. Useimmat prosessoiduista ja valmiista ruista sisältää runsaasti natriumia ja näitä tuleekin välttää varsinkin jos jo kärsitään sydänongelmasta. Parhaan lopputuloksen saamiseksi tulee terveellinen ruokavalio yhdistää liikuntaan, jolloin veri saamaan virtaamaan tasaisesti ja sydämen toiminta paranee.

Energia ja kasvu

Terveellinen ruokavalio antaa ihmiselle tarpeeksi vitamiineja ja ravintoaineita, joita tarvitaan kasvuun, kehitykseen ja toimintojen tuottamiseen. Kun vitamiini tasot ovat heikolla mallilla, lopputuloksena on vakavia terveydellisiä ongelmia. A-vitamiinin puuttuminen voi lapsilla aiheuttaa sokeutta ja se on erittäin vaarallinen tila raskaana oleville naisille. C-vitamiinin puute puolestaan voi aiheuttaa anemiaa ja ylipäätään vitamiinin puutoksista voi seurata hengenahdistusta, laihtumista, heikkouden tunnetta ja muita epätoivottuja oireita.

Jotta saadaan parhaat terveydelliset hyödyt irti ruuasta, kannattaa välttää niitä raaka-aineita, jotka sisältävät paljon rasvoja tai joissa on runsaasti sokeria, kolesterolia tai suolaa. Vaikka terveellinen ruokavalio tuo jo huimia etuja yksinään, parhaiten eduista nautitaan yhdistettynä säännölliseen liikuntaan, jota tulisikin harrastaa päivittäin. On myös tärkeää muistaa ettei aamupalaa tulisi koskaan jättää välistä ja päivässä tulisi syödä vähintään kolme kertaa. Tasapainoon tulisi pyrkiä ja yhden ruoka ryhmän tuotteita ei tulisi nauttia liikaa.