Terveellisen ruokavalion rakentamisen ei tulisi olla kovin haastavaa. Vaikka jotkin tietyt ruuat ja ruoka-aineet vaikuttavat enemmän esimerkiksi mielialaan, on tärkeintä kokonaisvaltainen ruokavalio. Kaikkien terveellisten ruokavalioiden pohjana tulisi olla prosessoitujen ruokien korvaaminen oikealla ruualla. Kun nautitaan sellaista ruokaa, joka on mahdollisimman lähellä luonnollista, voidaan vaikuttaa paljon siihen miten ajatellaan, miltä näytetään ja mitä tunnetaan.

Terveellisen ruokavalion rakentaminen

Toisin kuin jotkin erikoisimmista laihdutuskuureista ehdottavat, kaikki tarvitsevat tasapainoisesti proteiinia, rasvaa, hiilihydraatteja, kuituja, vitamiineja ja mineraaleja pysyäkseen terveenä. Mitään ryhmää ei pitäisi kokonaan jättää pois, vaan näistä tulisi valita parhaimmat vaihtoehdot.

  • Proteiinit

Proteiinit antavat energiaa aloittaa ja jatkaa toimintoja, samalla tukien mielialaa ja kognitiivisia toimintoja. Liian suuri määrä proteiinia voi aiheuttaa munuaisvikaa, mutta riittävä määrä saadaan helposti joko lihasta, tai kasviksista.

  • Rasva

Kaikki rasvat eivät ole samanlaisia. Huonot rasvat voivat tuhota ruokavalion ja lisätä erilaisten sairauksien mahdollisuutta, mutta hyvät rasvat suojelevat aivoja ja sydäntä. Terveelliset rasvat, kuten omega 3 ovat elintärkeitä fyysiselle ja henkiselle terveydelle ja sen takia terveellisten rasvojen pitäisi aina kuulua ruokavalioon.

  • Hiilihydraatit

Hiilihydraatit ovat yksi elimistön pääsääntöisistä energian lähteistä. Suurimman osan hiilihydraatteja tulisi tulla vihanneksista, kokojyvistä ja hedelmistä, eikä sokereista tai käsitellyistä hiilihydraateista. Valkoisen leivän, pastan ja sokerin jättäminen estää verensokerin äkillisiä vaihteluita ja auttaa pitämään mielialan tasaisena, samalla kun energiaa riittää.

  • Kuidut

Korkean kuitupitoisuuden omaavien ruokien, kuten hedelmien, vihannesten, papujen ja pähkinöiden, syöminen auttaa vähentämään sydänsairauksien, sydänkohtauksien ja diabeteksen mahdollisuutta. Se voi myös muuttaa ihon paremmaksi ja auttaa laihduttamaan. Riippuen henkilön iästä, sukupuolesta ja ravintoaineiden tarpeesta, jokaisen tulisi syödä 21 – 38 grammaa kuituja päivittäin, optimaalisen terveyden saavuttamiseksi.

  • Kalsium

Elimistö käyttää kalsiumia rakentaakseen terveitä luita ja hampaita, sekä varmistaakseen että ne pysyvät vahvoina iän karttuessa. Se auttaa myös kuljettamaan viestejä hermoratoja pitkin ja säännöstelemään sydämen rytmiä. Sen lisäksi että kalsiumin puute voi johtaa osteoporoosiin, se aiheuttaa myös ahdistusta, masennusta ja univaikeuksia. Oli ikä tai sukupuoli mikä tahansa, on erittäin tärkeää lisätä kalsiumia sisältäviä ruokia ruokavalioon ja D- sekä K- vitamiinia, avittamaan kalsiumin toimintaa.