hedelmiä ja marjoja pöydällä

Terveellinen ruokavalio ei ole aina helppo toteuttaa, mutta omistautuminen sille voi olla yksi elämän järkevimmistä päätöksistä. Tämä ei ainoastaan saa sinua näyttämään paremmalta, ja tuntemaan olon paremmaksi, vaan se voi myös säästää rahaa ja terveyttä. Vaikka tarkoituksena olisi syödä terveellisesti, tarkan määritelmän tekeminen voi joskus olla vaikeaa. Seuraamalla terveellistä ruokavaliota, valitaan kevyitä lihoja, kananmunia, vihanneksia, hedelmiä, kokojyvä- ja maitotuotteita. Terveellinen ruokavalio tarkoittaa myös sokeria sisältävien ja keinotekoisten ruokien jättämisen kokonaan, tai ainakin suurimmaksi osaksi pois. Tähän sisältyy suurin osa pikaruista, sokeriset virvoitusjuomat, prosessoidut välipalat, kuten sipsit ja kaikki missä on natriumia enemmän kuin kaloreita. Lopputulos on helppo huomata, sillä terveellinen ruokavalio saa aikaan paljon muutoksia.

Lisääntynyt tuotteliaisuus

Kuten auto tarvitsee bensaa kulkeakseen, työskentely tulee olemaan tehokkaampaa, sillä oikeanlainen ruokavalio pystyy antamaan aivoille tarvittavat raaka-aineet toiminnan tehostamiseksi. Huonon ruokavalion on tutkittu vähentävän tuotteliaisuutta jopa 66 % ja 19 % todennäköisemmin myös krooniset kivut lisääntyvät, urheilun jäädessä pois. Paljon sokeria sisältävät ruoat antavat energiaa nopeasti, mutta vain hetkeksi. Pian sen jälkeen olo tulee taas väsyneeksi ja huonovointiseksi, ja elimistö kaipaa toista sokeripiikkiä. Terveellisillä valinnoilla taas saat energiaa tasaisesti koko päiväksi ja pystyt toimimaan tehokkaasti aamusta iltaan.

Mielialan muutokset

Koska ruokavaliolla on vaikutus aivoihin, se pystyy muokkaamaan myös ihmisen mielialoja. Vaikka ei ole löydetty yksittäisiä ruokia jotka helpottaisivat masennukseen, sokeri arvojen pitäminen tasaisena oikeiden ravintoaineiden avulla muuttaa mielialan paremmaksi pitkällä tähtäimellä. Vitamiineja ja mineraaleja sisältävät ruuat, kuten hedelmät, vihannekset ja kokojyvä tuotteet vähentävät masennuksen riskiä, kuten myös ruuat jotka sisältävät omega-3 rasvoja. Onnellisuus ei kuitenkaan ole pelkästään masennuksen puuttuminen, vaan siihen liittyy kokonaisvaltainen hyvinvointi. Hyvällä ruokavaliolla mieliala pysyy tasaisena, energiaa riittää koko päiväksi, unen saanti on helpompaa ja useimmat kivut katoavat. Tämä tietenkin vähentää samalla stressiä, sillä kehon ollessa jatkuvassa stressissä, proteiinia pilkotaan jatkuvasti. Kehon kortisolin, eli stressihormonin säätelyyn vaikuttavat ruuat auttavat helpottamaan stressiä ja sen oireita.

Nykyään aletaan ymmärtää yhä enemmän ja enemmän sitä, miten suuri vaikutus mielialoihimme on sillä, mitä laitamme suuhumme. Meistä jokainen on varmasti kokenut sen tunteen, kun napostelee enemmän tai vähemmän vahingossa jättimäisen karkki- tai sipsipussin yksin, tai muutama viaton suklaa palanen muuttuukin yhtäkkiä kokonaiseksi suklaalevyksi. Vaikka syönti hetkellä saammekin nautintoa näistä sokerisista herkuista, on olo sen jälkeen turvonnut ja huonovointinen, ja kaupan päälle voimme saada myös henkisen morkkiksen. Silloin tällöin saa tietenkin herkutella, mutta jos päivittäiseen ruokavalioon kuuluu epäterveelliset välipalat ja suuri määrä prosessoituja ruokia, se vaikuttaa väistämättä mielialoihimme negatiivisesti.

Vahvat luut ja hampaat

Kun ruokavaliosi pitää sisällään tarvittavan määrän kalsiumia, se vaikuttaa positiivisesti luihin ja hampaisiin. Kalsiumin saanti estää myös ostoporeesin, eli luukadon ilmenemistä. Osteoporeesia esiintyy yleensä vanhemmilla ihmisillä ja se ilmenee luunmurtumana vaarattomalta tuntuneen kaatumisen yhteydessä. Kalsiumia saa tunnetusti ja parhaiten maitotuotteista, mutta sitä voi saada myös muista ruoka-aineista, kuten sardiineista, tummanvihreistä kasviksista kuten kaalista ja parsakaalista, soija tuotteista, pähkinöistä, seesaminsieministä, kirjolohesta, nokkosesta ja sienistä.

Jos sinulla siis on laktoosi-intoleranssi tai et muista syistä juo maitoa tai syö maitotuotteita, ei sinun tarvitse automaattisesti pelätä luustosi ja hampaittesi puolesta. Ihminen tarvitsee päivässä noin 800 milligrammaa kalsiumia, mikä tarkoittaa käytännössä kolmea lasillista maitoa, piimää, jogurttia, tai kolmea viipaletta juustoa. Muut edellä mainitut ruoka-aineet sisältävät kalsiumia hieman vähemmän kuin maitotuotteet, mutta niitäkään ei tarvitse syödä valtavia määriä saadakseen tarvittavan päivittäisen annoksen.

D-vitamiini auttaa kehoasi kalsiumin imeytymisessä, joten D-vitamiinia sisällä pitäviä ruokia kannattaa myöskin nauttia. D-vitamiinia saa esimerkiksi auringosta ja rasvaisista kaloista.

paprika ja mittanauha

Paino pysyy kurissa

Useimmat jo tietävät tämän pointin, mutta se pitää silti mainita, sillä nykyään ylipainoisuus on suuri ongelma ja se voi johtaa jopa kuolemaan. Jo pieni painon pudotus voi muuttaa verenpaineen alhaisemmaksi, parantaa kolesterolin tasoa ja vähentää kakkostyypin diabeteksen syntymistä. Yksinkertaiset valinnat, kuten virvoitusjuoman vaihtaminen veteen, tai vihannesten valinta ranskalaisten sijaan, voi auttaa laihduttamaan ja samalla myös säästämään rahaa. Terveellisen ruokavalion ohella on myös tärkeää harrastaa säännöllisesti liikuntaa, sillä se vaikuttaa myös positiivisella samalla sekä fyysisesti että henkisesti. Urheilu vaikuttaa painon pudotuksen lisäksi myös esimerkiksi unen laatuun ja kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin.

Sydän kiittää

Terveellinen ruokavalio vaikuttaa elimistön hyvinvointiin monin eri tavoin ja yksi niistä on sydämen terveys. Terveelliset ruokailutavat ja runsas hedelmien, kasvisten, täysyvien ja hyvien rasvojen syöminen alentaa sydäntautien riskejä ylläpitämällä verenpaine ja kolesterooli arvoja kohdillaan. Korkea verenpaine ja kolesterooli voivat olla oireita siitä, että ruokavaliosi pitää sisällään liikaa suolaa ja tyydyttyneitä rasvoja.

Myös joillain rasvaisilla kaloilla, kuten lohella ja siialla on myös positiivisia vaikutuksia sydänsairauksien estämiseen. Tämä johtuu siitä, että rasvaiset kala pitävät sisällään omega-3 rasvahappoja, jotka ovat hyväksi terveydelle. Kalaa voi syödä hyvällä omatunnolla viikoittain.

Elä pidempään

Kukapa ei haluaisi muutamia lisävuosia elämästä nauttimiseen? Ne samat, huonon ruokavalion seurauksena syntyneet sairaudet, jotka tekevät sinut huonovointiseksi ja maksavat pitkän pennin, voivat myös lyhentää elinikääsi. Ruokavalio, joka koostuu pääosin hedelmistä ja vihanneksista, voi auttaa sinua elämään vanhemmaksi ja pysymään terveenä pidempään. Tässäkin asiassa kannattaa myös huomioida liikunnan merkitys, sillä terveellisen ruokavalion ohella myös säännöllinen liikunta edesauttaa hyvinvointia niin fyysisesti kuin henkisesti. Liikunnan ei välttämättä tarvitse olla monen tunnin salitreeni, tai joka päiväistä itsensä rääkkäämistä loppuun asti, vaan jo päivittäinen kävelylenkki voi saada ihmeitä aikaa. Suomen kauniissa luonnossa on valtavasti erilaisia mahdollisuuksia urheiluun ja jokainen vuodenaika tuo tullessaan omat urheilulajit. Kannattaa siis panostaa mielekkään urheilulajin löytämiseen, olipa se sitten kuntosalilla käynti, uinti, lenkkeily, hiihtäminen tai mikä muu tahansa laji, jonka parissa jaksat viettää aikaa päivästä ja vuodesta toiseen. Toki urheilulajeja voi myöskin vaihdella ja kokeilla uusia liikuntamuotoja, jolloin mielenkiinto pysyy entistä paremmin yllä.