Terveellinen ruokavalio ei ole aina helppo toteuttaa, mutta omistautuminen sille voi olla yksi elämän järkevimmistä päätöksistä. Tämä ei ainoastaan saa sinua näyttämään paremmalta, ja tuntemaan olon paremmaksi, vaan se voi myös säästää rahaa ja terveyttä. Vaikka tarkoituksena olisi syödä terveellisesti, tarkan määritelmän tekeminen voi olla vaikeaa. Seuraamalla terveellistä ruokavaliota, valitaan kevyitä lihoja, kananmunia, vihanneksia, hedelmiä, kokojyvä ja maito tuotteita. Terveellinen ruokavalio tarkoittaa myös sokeria sisältävien ja keinotekoisten ruokien jättämisen kokonaan, tai ainakin suurimmaksi osaksi pois. Tähän sisältyy suurin osa pikaruista, sokeriset virvoitusjuomat, prosessoidut välipalat, kuten sipsit ja kaikki missä on natriumia enemmän kuin kaloreita. Lopputulos on helppo huomata, sillä terveellinen ruokavalio saa aikaan paljon muutoksia.

Lisääntynyt tuotteliaisuus

Kuten auto tarvitsee bensaa kulkeakseen, työskentely tulee olemaan tehokkaampaa, sillä oikeanlainen ruokavalio pystyy antamaan aivoille tarvittavat raaka-aineet toiminnan tehostamiseksi. Huonon ruokavalion on tutkittu vähentävän tuotteliaisuutta jopa 66 % ja 19 % todennäköisemmin myös krooniset kivut lisääntyvät, urheilun jäädessä pois.

Mielialan muutokset

Koska ruokavaliolla on vaikutus aivoihin, se pystyy muokkaamaan myös ihmisen mielialoja. Vaikka ei ole löydetty yksittäisiä ruokia jotka helpottaisivat masennukseen, sokeri arvojen pitäminen tasaisena oikeiden ravintoaineiden avulla muuttaa mielialan paremmaksi pitkällä tähtäimellä. Vitamiineja ja mineraaleja sisältävät ruuat, kuten hedelmät, vihannekset ja kokojyvä tuotteet vähentävät masennuksen riskiä, kuten myös ruuat jotka sisältävät omega 3 rasvoja. Onnellisuus ei kuitenkaan ole pelkästään masennuksen puuttuminen, vaan siihen liittyy kokonaisvaltainen hyvinvointi. Hyvällä ruokavaliolla mieliala pysyy tasaisena, energiaa riittää koko päiväksi, unen saanti on helpompaa ja useimmat kivut katoavat. Tämä tietenkin vähentää samalla stressiä, sillä kehon ollessa jatkuvassa stressissä, proteiinia pilkotaan jatkuvasti. Kehon kortisolin, eli stressihormonin säätelyyn vaikuttavat ruuat auttavat helpottamaan stressiä ja sen oireita.

Paino kurissa

Useimmat jo tietävät tämän pointin, mutta se pitää silti mainita, sillä nykyään ylipainoisuus on suuri ongelma ja se voi johtaa jopa kuolemaan. Jo pieni painon pudotus voi muuttaa verenpaineen alhaisemmaksi, parantaa kolesterolin tasoa ja vähentää kakkostyypin diabeteksen syntymistä. Yksinkertaiset valinnat, kuten virvoitusjuoman vaihtaminen veteen, tai vihannesten valinta ranskalaisten sijaan, voi auttaa laihduttamaan ja säästämään rahaa.