Näiden vinkkien avulla pysyt helpommin terveellisessä ruokavaliossa ja saat motivaation säilymään!

Ota avuksi pienet päämäärät ja ravintopäiväkirja

Aseta pieniä, helposti mitattavia ja saavutettavia päämääriä, jotka vievät kohti suurempaa päämäärää. Tavoitteena voi olla esimerkiksi tietyn hedelmämäärän syöminen päivää kohti, tai tietyssä aikataulussa pysyminen, jolloin annoksia tulee syötyä tarpeeksi.

Pidä päiväkirjaa ruokavaliosta ja urheilusta. Tämä on erittäin tehokas ja hyödyllinen tapa nähdä, mitä syödään. Joskus on vaikea huomata, kuinka paljon ruokaa syödään, kun sieltä täältä haukataan palanen. Päiväkirjan avulla saadaan pidettyä sekä ruokavalio, että urheilu kurissa.

Älä ota välipalaa kaapista, vaan jääkaapista. Prosessoituja välipaloja pidetään harvoin jääkaapissa, sillä ne säilyvät kaapissa pitkiä aikoja. Kun halutaan valita terveellinen välipala, kuten esimerkiksi kreikkalainen rasvaton jugurtti, kannattaa tutkia jääkaapin sisältöä suklaapatukan sijasta.

Kokeile uusia ruokia. Kokojyväriisin ja keitetyn kanan syöminen joka ilta voi muuttua pian koetukseksi. Kokeile uusia terveellisiä reseptejä, joita löytyy esimerkiksi netistä, lehdistä ja kirjoista. Näin terveellinen ruokavalio ei ala kyllästyttämään.

Vertaistuki

Pyydä tukea perheeltä ja ystäviltä. Kun ruokavalio tarvitsee muutosta, tästä on hyvä kertoa ystäville ja perheenjäsenille. Näin epämiellyttäviä ja turhia houkutuksia ei ilmesty talouteen, kun puoliso ei päätä yllättää paketilla kermajäätelöä.

Lyöttäydy yhteen kaverin kanssa. Vertaistuesta voi olla paljon hyötyä, joten yksi parhaista tavoista ylläpitää motivaatiota, on aloittaa terveelliset elämäntavat yhdessä jonkun muun kanssa. Näin molemmat voivat kannustaa ja seurata toistensa edistystä.

Syö riittävän usein

Syö jotain aina 2 – 3 tunnin välein. Näin aineenvaihdunta pysyy käynnissä ja samalla vältytään ylensyönniltä, sekä tarpeettomilta herkuilta, joita nälkäisenä tulee helposti nautittua. Pidä terveellisiä ruokia helposti saatavilla. Valmistelu on avain terveelliseen ruokailuun. Tuoreet hedelmät ja vihannekset, hyvät proteiinit, terveelliset rasvat ja järkevät hiilihydraatin lähteet viikoittain auttavat pysymään paremmassa ruokavaliossa.

Esimerkiksi viikon alussa voidaan tehdä suuret määrät keitettyä täysjyväriisiä sekä vihanneksia, jolloin terveelliselle ruualle on pohja koko viikoksi, eikä nopeiden lounaiden tekemiseen mene turhan kauan aikaa.

Välttele houkutuksia

Pidä houkutukset kaukana. Kaikki sellainen ruoka, joka saa itsehillinnän koetukselle, tulisi pitää poissa taloudesta. Tämä voi tarkoittaa granola-patukoita, keksejä ja mitä tahansa epäterveellistä, paketoitua ruokaa. Jos näitä ruokia on jo taloudessa jonkun muun henkilön takia, kannattaa sijoittaa ne pois näkyviltä. Poissa silmistä – poissa mielestä, toimii tosiaan välillä.