Aivot ahmivat ravintoa ja ne tarvitsevat toimiakseen ja kehittyäkseen useita erilaisia ainesosia. Ravintoaineet kuten koliini, jota löytyy munan keltuaisista, maksasta ja vehnän alkioista, sekä DHA, mikä on kalasta ja rintamaidosta löytyvä omega 3 -rasvahappo, ovat erityisen tärkeitä aivojen kehitykselle varhaisessa iässä. Läpi elämän tarvitaan myös proteiinipitoisista ruuista löytyvää tyrosiinia sekä C-vitamiinia, jonka avulla tuotetaan aivojen signaaleita välittäviä välittäjäaineita. Antioksidantit ja tärkeät rasvahapot auttavat myös suojelemaan aivojen soluja päivittäisiltä traumoilta sekä iän tuomilta ongelmilta.

Terve aivotoiminta ja ruokavalio

Aivot kuluttavat myös hyvin paljon energiaa. Kaikesta kehon käyttämästä energiasta aivot käyttävät noin 20 % ja loput menevät muihin toimintoihin sekä aktiviteetteihin. B-vitamiini ja rauta ovat kriittisiä solujen energia-aineenvaihdunnalle, joka pitää aivot toiminnassa. Toisin sanoen terve aivotoiminta ja kehitys vaativat kaiken kaikkiaan hyvän ravitsemuksen ja mikäli tässä asiassa on puutteita, kärsivät myös henkilön kognitiiviset ominaisuudet.

Voiko terveellinen ruokavalio tehdä älykkäämmäksi?

Kun lähdetään kohentamaan ruokavaliota, varsinkin jos se on aikaisemmin ollut heikolla pohjalla, huomataan joitain positiivisia muutoksia. Terveellinen ruokavalio voi esimerkiksi hidastaa ikääntymisen aiheuttamaa rappeutumista ja parantaa aivojen vireyttä.

Miten syödä oikein aivojen kannalta?

Vaikka tiedossa ei olekaan mitään tiettyä ruokaa, joka tekisi henkilöstä aikaisempaa älykkäämmän, voivat terveelliset valinnat ehdottomasti tuoda menestystä kognitiivisten toimintojen osalta. Jotta henkiset toiminnot voidaan optimoida, tulee seurata tiettyjä vinkkejä. Terveellinen ruokavalio on näistä tärkein, sillä ilman kaikkia tärkeitä ravintoaineita, aivot eivät voi toimia täydellä teholla. Monipuolisesti terveellisten ruokien syöminen, kuten hyvien proteiinien, hedelmien, vihannesten, kokojyvien, siementen, pähkinöiden, kalan ja muiden terveellisten rasvojen sisällyttäminen ruokavalioon, lisää aivojen mahdollisuutta saada tarvittavat ravintoaineet. Lisäksi terveelliseen ruokavalioon tulee lisätä liikunta, jos halutaan todella optimoida aivojen toiminta.

Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että ruokavalio tulee olemaan pelkästään rehuja ja mauttomia vaihtoehtoja. Terveellinen ruokavalio oikein toteutettuna pystyy tyydyttämään vaativimmankin henkilön tottumukset ja toki tulee muistaa, että joskus itsensä voi palkita herkuilla. Kunhan terveellinen ruokavalio on arjessa pohjana syömiselle, ollaan jo pitkällä. Varsinkin alkuun pääseminen voi olla haastavaa, mutta muutamassa viikossa huomataan sellaisia etuja, jotka auttavat jaksamaan eteenpäin.