Iloinen mieli ja terve kroppa ruokavalinnoilla

 

Woman running

Terveellisen ruokavalion hyödyt ovat lukemattomat. Monet muuttavat ruokailutottumuksiaan laihduttaakseen, päästäkseen eroon iho-ongelmista, tai yksinkertaisesti ylläpitääkseen terveellistä elämää. Ruokavaliolla voi kuitenkin vaikuttaa suuresti myös mielen hyvinvointiin, vireys tasoon ja keskittymiskykyyn. Virkeänä ja energisenä pysyminen saattaa olla haastavaa monille etenkin Suomessa vuoden pimeimpinä kuukausina, kun auringonvaloa ei välttämättä näe päivän aikana lainkaan. Kirkasvalolamppu saattaa auttaa ensihätään, mutta marraskuussa kaamoksen alkaessa kannattaa myös miettiä, voisiko energiatasoja nostaa myös ruokailun avulla.

Millainen ruoka on hyväksi?

Sekä ateriavalinnoilla että oikearytmisellä ravitsemuksella pystyy itse vaikuttamaan oman mielen hyvinvointiin suuresti. Tuntuuko siltä, että aina väsyttää, vaikka takana olisikin hyvät ja tarpeeksi pitkät yöunet? Oikeanalaisella ruokavaliolla ja kohtuullisilla ruokamäärillä voit itse vaikuttaa jaksamiseen erittäin positiivisella tavalla ja tärkeää on myös, että terveellistä ruokaa syödään pitkin päivää. Ruokavalion muuttaminen pysyvästi vaatii aina tarpeeksi motivaatiota ja kärsivällisyyttä, mutta kun tuloksia alkaa näkymään, on se enemmän kuin sen arvoista.

Oikeanlainen ravitsemus ei vaadi kaloreiden laskemista tai yksittäisten ravintoaineiden tarkkailua, vaan tärkeintä on, että kokonaisuus on kunnossa. Hyvä ruokavalio on monipuolinen, värikäs ja ravitseva sekä säännöllinen. Säännöllinen syönti takaa sen, ettei liian kova nälkä ehdi kasvamaan missään vaiheessa päivää ja epäterveelliset välipalat jäävät kokonaan pois. Nälkäisenä ei myöskään kannata koskaan mennä kauppaan, sillä silloin tulee helposti napattua koriin herkkuja, jotka saattavat myöhemmin kaduttaa. Totaalinen kieltäytyminen herkuista ei myöskään usein toimi, eikä se ole millään tavalla välttämätöntä, sillä kohtuullinen herkkujen syönti ei kaada kenenkään terveyttä.

Terveellinen ja energiatasot ylläpitävä ruokavalio koostuu suuresta määrästä kasviksia, marjoja ja hedelmiä sekä kivennäisaineita. Jokaisen ruokailun yhteydessä kannattaa siis pitää ehdottomasti huolta siitä, että lautaselta löytyy tarpeeksi kasviksia. Jos aamun aloittaa vaikkapa vihersmoothiella, saa kroppa heti suuren määrän puhdasta ravintoa ennen kuin päivä on edes kunnolla alkanutkaan. Smoothiet ovat myös mahtava tapa saada päivittäiset kasvikset napaan helposti ja vaivattomasti, ja ne maistuvat yleensä myös perheen pienimmille. Smoothieen voi ujuttaa helposti myös sellaisia terveellisiä ainesosia, joita ei muutoin tulisi välttämättä syötyä.

source: furtherfood.com

Eroon ylimääräisestä sokerista

Kaikki tietävät, että valkoinen sokeri ei tee kropalle tai mielelle mitään hyvää. Sokerista eroon pääseminen voi kuitenkin olla erittäin hankalaa, sillä se on todistetusti todella koukuttavaa ja aivot uskottelevat meille, että lisää on saatava. Sokeri vaikuttaa aivojemme mielihyväreseptoreissa samalla tavalla kuin huumeet ja koska mielihyvää haluaa kokea mahdollisimman usein, syntyy sokerikoukku. Joillain ihmisillä tämä mielihyväntunne ei ole niin voimakas kuin toisilla ja siitä syytä kaikki eivät jää niin sanotusti koukkuun. Osalle ihmisistä sokerista eroon pääsy on kuitenkin taistelun takana, mutta onneksi se on myös mahdollista. Miten sokerikoukusta sitten pääsee eroon?

Kun sokerista yritetään luopua, etsitään usein ensimmäisenä jotain terveellisempää vaihtoehtoa, jolla sen voi korvata. Usein tähän tehtävään valitaan hedelmät, joista löytyy jo itsestään hedelmäsokeria ja niillä pyritään saamaan sokerin tuomaa mielihyvää. Joissain tapauksissa se toimiikin ja jos näin on, niin hyvä! Useammille sokerikoukussa oleville ihmisille tämä ei kuitenkaan toimi, sillä jos saat valita suklaapatukan tai omenan, otat todennäköisesti suklaapatukan. Sokeririippuvuudesta eroon pääseminen ei vaadi sen suurempia taikoja tai korvaavia välipaloja, vaan ratkaisu on yksinkertainen: älä syö sokeria. Niin ärsyttävältä kuin se kuulostaakin, on tämä kaikista toimivin tapa päästä eroon jokapäiväisistä sokeriherkuista. Sokerikoukkuun tulisi suhtautua samalla tavalla kuin mihin tahansa muuhunkin riippuvuuteen – jos ruokit sitä, jatkaa pyörä pyörimistään loputtomiin. Alku on aina hankalaa, mutta se helpottuu aikanaan ja pian huomaat, ettei sokeria tee enää edes mieli.

Miksi sokerikoukusta sitten pitäisi päästä eroon ja pian, jos se kerran tuottaa mielihyvää? Sokerin tuottama mielihyvä on vain hetkellistä ja moni meistä tietää mitä tapahtuu, kun vetää sokeriöverit – mieli ei ole sen jälkeen kovinkaan hyvä puhumattakaan kropan hyvinvoinnista. ­Sokeri voi aiheuttaa muun muassa ärtymystä, väsymystä, verensokerin heittelyä, univaikeuksia ja vatsavaivoja. Se myös yllä­pitää ­matala-asteista tulehdusta kehossa, jonka ansiosta solut pääsevät tulehtumaan, rappeutumaan ja vanhenemaan. Sokerin syönnillä ei myöskään ole positiivisia vaikutuksia hampaisiin.

Sokeria löytyy piilotettuna myös useista tutuista tuotteista, joita pistämme poskeemme sen kummemmin miettimättä. Jogurtit ja rahkat sisältävät usein mielettömiä määriä sokeria, kuin myös osa tuoremehuista ja leivistä. Sokeria löytyy myös mm. ketsupista ja sinapista, salaatinkastikkeista, myslipatukoista, muroista ja tietysti myös limppareista. Kaikkea ei tarvitse itseltä kieltää, mutta kannattaa tutustua tuttujen ruoka-aineiden sisältämiin sokerimääriin, sillä totuus saattaa ihmetyttää.

Nauti puhtaan ravinnon tuomista hyödyistä

Kun lautanen alkaa näyttämään jokaisella ruokailukerralla värikkäältä, terveelliseltä ja monipuoliselta, alat myös väistämättä näkemään ulkopuolisten muutosten lisäksi myös pään sisällä tapahtuvia muutoksia. Huomaat, että keskittymiskykysi on parantunut, mielialasi on korkeammalla, väsymys ei enää hiivikään vaivihkaa kesken työpäivän ja olosi on yksinkertaisesti parempi joka tasolla. Kun tuloksia alkaa näkymään, se myös motivoi entisestään jatkamaan terveellisen ruokavalion noudattamista.

Tästä kannattaakin ottaa kaikki mahdollinen hyöty irti ja nauttia hyvästä olosta. Urheilu onnistuu paremmin, kun keho ja mieli ovat ravittuja ja urheilusta taas saat sitä mielihyvää, jota esimerkiksi aikaisemmin olet saanut sokerista. Parantunutta keskittymiskykyä ja aivojen sujuvampaa työskentelyä taas voi käyttää hyväksi missä tahansa asiassa, työpaikasta vapaa-aikaan, esimerkiksi harrastusten parissa. Esimerkiksi yksi suomalaisten suosituimmasta vapaa-ajan harrastuksista on tänä päivänä nettikasinoilla pelaaminen ja erilaisten pelistrategioiden käyttäminen onnistuu huomattavasti paremmin, kun mieli on virkeä ja skarppina. Esimerkiksi suomalaisten suosima Ninja Casino antaa aivoille työtä ja viihdettä samanaikaisesti.

Yhteenveto

Monipuolisen ja ravintorikkaan ruokavalion hyödyistä pääsee nauttimaan kaikista parhaiten silloin, kun pitää motivaation yllä alusta loppuun saakka ja muistaa sen, että kyseessä on elämäntapamuutos eikä hetkellinen dieetti. Terveellisellä ruokavaliolla on huomattavia, positiivisia vaikutuksia kehoon sekä ulkoisesti että sisäisesti, mutta se vaikuttaa myös mielenterveyteen. Oikeanlaisella ruokavaliolla voi ehkäistä jopa masennusta, joten kannattaa ottaa homma tosissaan ja vaihtaa sipsit ja suklaat puhtaisiin ja ravinteikkaisiin raaka-aineisiin!

Muista nämä, niin pääset jo pitkälle:

  • Unohda prosessoidut ruoat ja valmista ateriasi mahdollisimman puhtaista raaka-aineista
  • Luovu ylimääräisestä sokerista
  • Kasviksia ja marjoja joka päivä!
  • Säännölliset ruokailuajat
  • Liiku ja ulkoile tarpeeksi
  • Nauti terveellisen ruokavalion hyödyistä ulkoisesti ja sisäisesti