Terveellinen ruokavalio ei tarkoita pelkästään tiukkoja ruokavaliorajoja, epärealistisen laihana pysymistä tai herkullisten ruokien kieltämistä itseltä. Sen sijaan tarkoituksena on tuntea olo mahtavaksi, saada lisää energiaa, kehittää terveyttä ja tasapainottaa mieliala. Netistä, lehdistä, televisiosta ja kirjoista saadaan jatkuvasti erilaista tietoa siitä, mikä on tämän hetken tutkimusten mukaan terveellinen ruokavalio ja mitä siihen ei tulisi kuulua. Tämä voi usein aiheuttaa paljon hämmennystä ja voi tuntua ylivoimaiselta löytää sopiva ruokavalio. Yksi asiantuntija suosittelee yhtä ruoka-ainetta, samalla kun toinen kertoo sen negatiivisista puolista.

Tämä blogi on tehty antamaan vinkkejä sille, kuinka löytää itselle sopiva terveellinen ruokavalio. Lisäksi syvennytään pohtimaan sitä, voiko ulkona syöminen olla myös terveellistä ja miten sosiaalisissa tilanteissa pysytään ruokavaliossa, vaikka ympäristön houkutukset olisivat suuret. Motivaatio on tärkeimpiä ominaisuuksia, mitä tarvitaan itsekurin pitämiseen ja lisäksi mielessä tulee pitää lukuisat edut, joita terveelliset elämäntavat tuovat tullessaan. Näihin kuuluu henkinen, fyysinen, sosiaalinen ja fysiologinen parempi olo, mitä ei ole mahdollista toteuttaa ilman ruokavalion muutosta.

Usein ajatellaan ruokavalion vaikuttavan vain tiettyjen sairauksien välttelemisessä ja painon tasapainottamisessa, mutta sillä on myös suuri merkitys mielialoihin ja kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin. Esimerkiksi lukuisat mielisairaudet, kuten masennus, strassi ja ahdistus, ovat huomattavasti yleisimpiä kun ruokavalio sisältää prosessoituja lihoja, pakattuja annoksia, pikaruokaa ja sokerisia välipaloja. Jatkamalla epäterveellistä ruokavaliota voidaan myös vaikuttaa siihen, kehittyykö henkilölle ADHD, skitsofrenia, Alzheimerin tauti, tai varsinkin nuorilla, kohonnut itsemurhan riski. Näiden syiden takia ruokavaliota ei missään nimessä pidä ottaa leikin asiana.

Syömällä lisää hedelmiä, vihanneksia ja omatekoisia ruokia, voidaan vähentää sokerin, sekä puhdistettujen hiilihydraattien saantia ja parantaa mielialaa, sekä alentaa riskiä mielisairauksille, fyysisten sairauksien lisäksi. Tutustu blogin artikkeleihin ja löydä itsellesi sopivat vinkit terveelliseen ruokavalioon.